Publikationen


MONOGRAPHIE

Fischinger, T. (2009). Zur Psychologie des Rhythmus – Präzision und Synchronisation bei Schlagzeugern. Kassel: University Press.

 

 

 

HERAUSGEBERSCHAFTEN

Guest Editor gemeinsam mit M. T. Elliott (2015): Special Issue on Rhythm Production and Perception. Timing & Time Perception, 3(1&2).

 

Guest Editor (2013): Special Issue on Replication in Music Psychology. Musicae Scientiae, 17(3).

 

 

 

ARTIKEL

Fischinger, T., Kaufmann, M., & Schlotz, W. (2018). If it’s Mozart, it must be good? The influence of textual information and age on musical appreciation. Psychology of Music. Advance online publication. doi:10.1177/0305735618812216

 

Fischinger, T. & Mencke, I. (in press). Some Psychological Mechanisms and Constraints for the Perception and Cognition of Time and Rhythm. In H. Neuhoff & R. Polak (Eds.). Musical Meter in Comparative Perspective Theoretical Discourse and Case Studies from Various Cultures. Bergheim: Dohr.

 

Akkermans, J., Schapiro, R., Müllensiefen, D., Jakubowski, K., Shanahan, D., Baker, D., Busch, V., Lothwesen, K., Elvers, P., Fischinger, T., Schlemmer, K. & Frieler, K. (2018). Decoding emotions in expressive music performances: A multi-lab replication and extension study. Cognition and Emotion (published online: 08 Nov. 2018: https://doi.org/10.1080/02699931.2018.1541312)

 

Polak, R., Jacoby, N., Fischinger, T., Goldberg, D., Holzapfel, & London, J. (2018). Rhythmic Prototypes Across Cultures. A Comparative Study of Tapping Synchronization. Music Perception 36(1), 1-23.

 

Fischinger, T. (2018). Vorreiter einer empirischen Ästhetik. Anmerkungen zur Studie «Die natürliche Stimmung in der modernen Vokalmusik» (1893) von Max Planck. Neue Zeitschrift für Musik (1), 27-29.

 

Elvers, P., Fischinger, T. & Steffens, S. (2018). Music listening as self-enhancement: Effects of empowering music on explicit and implicit momentary self-esteem. Psychology of Music, 46(3), 307-325.

 

Fischinger, T. & van Dyck-Hemming, A. (2017). Tapping to Carter: Mensural Determinacy in Complex Rhythmic Sequences. A commentary on Poudrier (2018). Empirical Musicology Review, 12(3-4), 316-320.

 

Neuhoff, H., Polak, R., & Fischinger, T. (2017). Perception and Evaluation of Timing Patterns in Drum Ensemble Music from Mali. Music Perception, 34(4), 438–451.

 

Greb, F., Elvers, P. & Fischinger, T. (2017). Trends in Empirical Aesthetics: A Review of the Journal Empirical Studies of the Arts from 1983 to 2014. Empirical Studies of the Arts, 35(1), 3-26.

 

Fischinger, T., Frieler, K. & Louhivuori, J. (2015). Influence of Virtual Room Acoustics on Choir Singing. Psychomusicology: Music, Mind, and Brain, 25(3), 208-218.

 

Elvers, P., Omigie, D., Fuhrmann, W. & Fischinger, T. (2015). Exploring the musical taste of expert listeners: Musicology students reveal tendency toward omnivorous taste. Frontiers in Psychology - Cognition, 6, 1252.

 

Elliott, M. T. & Fischinger, T. (2015). Editorial of the Special Issue on Rhythm Production and Perception. Timing & Time Perception, 3(1&2), 1-2.

 

Fischinger, T. (2013). Guest editorial: Preface by the Guest Editor of the Special Issue: Replication in Music Psychology. Musicae Scientiae, 17(3), 263-264.

 

Frieler, K., Müllensiefen, D., Fischinger, T., Schlemmer, K., Jakubowski, K. & Lothwesen, K. (2013). Replication in Music Psychology. Musicae Scientiae, 17(3), 265-276.

 

Frieler, K., Fischinger, T., Schlemmer, K., Jakubowski, K., Müllensiefen, D. & Lothwesen, K. (2013). Absolute Memory for Pitch: A Comparative Replication of Levitin’s 1994 Study in Six European Labs. Musicae Scientiae, 17(3), 334-349.

 

Fischinger, T. (2011). An integrative dual-route model of rhythm perception and production. Musicae Scientiae, 15(1), 97-105.

 

Fischinger, T. & Hemming, J. (2011). Wie singe ich im Chor? - Intonations- und Timingmessungen in Vokalensembles. In: T. Greuel, U. Kranefeld & E. Szczepaniak (Hrsg.) Singen und Lernen (S. 45-58). Aachen: Shaker.

 

Fischinger, T. (2011). Kommentar zu Klaus-Ernst Behne: „Musikalische Konzepte – Zur Schicht- und Altersspezifität Musikalischer Präferenzen“, Aus: E. Kraus (1975) Forschung in der Musikerziehung (S. 35-61). Mainz: Schott. In: Auhagen, W., Busch, V. & Hemming, J. (Hrsg.) Kompendium Systematische Musikwissenschaft (S. 230-238). Laaber: Laaber.

 

Busch, V. & Fischinger, T. (2010). Musikpsychologische Perspektiven auf Rhythmus. Musiktherapeutische Umschau, 31(3), 298-316.

 

Fischinger, T. (2010). High-precision timing control: The secrets of expert drumming. In: R. Bader, C. Neuhaus & U. Morgenstern, (Eds.) Concepts, Experiments, and Fieldwork: Studies in Systematic Musicology and Ethnomusicology (pp. 261-277). Frankfurt a. M.: Peter Lang.

 

Konsortium des JeKi-Forschungsschwerpunkts (2010). Der BMBF-Forschungsschwerpunkt zu "Jedem Kind ein Instrument” in Nordrhein-Westfalen und Hamburg. In: N. Knolle (Hrsg.) Evaluationsforschung in der Musikpädagogik. Musikpädagogische Forschung, 31, (S. 275-304). Essen: Die Blaue Eule.

 

Fischinger, T. & Kopiez, R. (2008). Wirkungsphänomene des Rhythmus. In: Bruhn, H., Kopiez, R. & Lehmann, A. (Hrsg.) Musikpsychologie. Das neue Handbuch (S. 458-475). Reinbek: Rowohlt.

 

Fischinger, T. (2007). Musik als Spiel. Anthropologisch-pädagogische Reflexionen. In: Heister, H.-W. (Hrsg.) Mimetische Zeremonie - Musik als Spiel, Ritual, Kunst (S. 71-92). Berlin: Weidler.

 

 

 

KONFERENZBEITRÄGE (Vorträge, peer-reviewed)

 

Fischinger, T. (2018). Zum Verhältnis von Musik, Zeit und Gedächtnis. Tagung zu „Musik – Kultur – Gedächtnis“, Zentrum für Populäre Kultur und Musik (ZPKM) der Universität Freiburg und Arbeitskreis Gedächtnis-Erinnern-Vergessen der Sektion Wissenssoziologie in der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Freiburg, Germany.

 

Fischinger, T., Kaufmann M., & Schlotz W. (2018). Informiertes Hören – Der Einfluss von Programmhefttexten und Lebensalter auf die Wahrnehmung und Bewertung von Musik. Jahrestagung Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung (AMPF), Würzburg, Germany.

 

Polak, R., Jacoby, N., Fischinger, T., Goldberg, D., Holzapfel, & London, J. (2017). Cross-cultural variation in sensorimotor synchronization with simple rhythms: A comparative tapping study. 16th Rhythm Production and Perception Workshop (RPPW), Birmingham, GB.

 

Bär, C., Omigie, D. & Fischinger, T. (2017). Schöne Stellen – A Lab Study on Beautiful Passages in Music. 25th Anniversary Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), Ghent, Belgien.

 

Kaufmann, M., Fischinger T., & Schlotz W. (2017). Knowledge Matters – How Different Modes of Writing about Music Shape Music Appreciation Processes. 20th Congress of the International Musicological Society (IMS), Tokyo, Japan.

 

Fischinger, T., Kaufmann, M., & Schlotz, W. (2016). Influence of Information: How Different Modes of Writing about Music Shape Music Appreciation Processes. 14th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), San Francisco, USA.

 

Fischinger, T. (2016). Rhythm as Gestalt. International conference on Making Time in Music, Faculty of Music, University of Oxford, GB.

 

Fischinger, T., Kaufmann M., & Schlotz W. (2016). Influence of Information: How Different Modes of Writing about Music Shape Music Appreciation Processes. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Wien, Österreich.

 

Kaufmann, M., Fischinger T., & Schlotz W. (2016). Influence of Information: How Different Modes of Writing about Music Shape Music Appreciation Processes. XXIV. Conference of the International Association of Empirical Aesthetics (IAEA), Vienna, Austria.

 

Elvers, P., Fischinger, T. & Steffens, J. (2015). Musikhören als Selbst-Regulation: Musikinduzierte Manipulationen des Selbstwertgefühls. Tagungsband zur Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Oldenburg.

 

Fischinger, T., Frieler, K. & Louhivuori, J. (2015). Choir acoustics: An empirical case study on the influence of reverberation during choir singing. 9th Triennial Conference of European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), Manchester, GB.

 

Elvers, P., Fischinger, T. & Steffens, J. (2015). Listening to empowering music: Music-induced manipulations of self-esteem. 9th Triennial Conference of European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), Manchester, GB.

 

Fischinger, T., Polak, R., London, J. & Neuhoff, H. (2015). Perception of Metric Timing Patterns in Malian Jembe-Music. 15th Rhythm Perception and Production Workshop (RPPW), Amsterdam, Niederlande.

 

Elvers, P., Fuhrmann, W. & Fischinger, T. (2014). Musical Preferences of Musicology Students. 13th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), Seoul, Südkorea.

 

Neuhoff, H., Polak, R. & Fischinger, T. (2014). Perception of Metric Timing Patterns in Malian Jembe-Music. 13th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), Seoul, Südkorea.

 

Greb, F., Elvers, P. & Fischinger, T. (2014). Trends in Empirical Aesthetics: A Review of the Journal of Empirical Studies of the Arts with Emphasis on Music-Related Papers. International Congress of the International Association of Empirical Aesthetics (IAEA), New York City, USA.

 

Neuhoff, H., Polak, R., London, J. & Fischinger, T. (2014). Aesthetic Evaluation of Metric Timing Patterns in Malian Jembe-Music. International Congress of the International Association of Empirical Aesthetics (IAEA), New York City, USA.

 

Abecasis, D., Fischinger, T., Kleinmintz, O.M. & Shamay-Tsoory, S.G. (2014). On the neurobiological foundations of rhythm production: An fMRI study on sensory-motor timing control among musicians. Neuroscience and Music V – Cognitive Stimulation and Rehabilitation, Dijon, Frankreich.

 

Fischinger T. (2013). Timing and synchronisation of professional musicians: A comparison between orchestral brass and string players. Front. Hum. Neurosci. Conference Abstract: 14th Rhythm Production and Perception Workshop, Birmingham, GB.

 

Fischinger, T. (2012). Symposium: Replication and ‘truth’ in music psychology. 12th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), Thessaloniki, Griechenland.

 

Schlemmer, K. B., Fischinger, T., Frieler, K., Müllensiefen, D., Lothwesen, K. S. & Jakubowski, K. (2012). Absolute memory for music: Comparative replication studies of the "Levitin effect" in six European laboratories. 12th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), Thessaloniki, Griechenland.

 

Stoklasa, J., Liebermann, C. & Fischinger, T. (2012). Timing and synchronization of professional musicians: A comparison between orchestral brass and string players. Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), Thessaloniki, Griechenland.

 

Fischinger, T. (2010). Zu den Methoden empirischer Musikforschung – Eine kritische Bestandsaufnahme. Fachgruppentagung Systematische Musikwissenschaft der Gesellschaft für Musikforschung (GfM), Berlin.

 

Fischinger, T. (2010). Wie singe ich im Chor? - Individuelle Intonations- und Timingmessungen in Vokalensembles. Symposium der Gesellschaft für Musikpädagogik (GMP) zu „Singen und Lernen – Annäherungen an die Perspektive des Schülers“, Rostock.

 

Fischinger, T. (2009). An integrative dual-route model of rhythm perception and production. Proceedings of the 7th Triennial Conference of European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), Jyväskylä, Finnland.

 

Carôt, A., Werner, C. & Fischinger, T. (2009). Towards a comprehensive cognitive analysis of delay-influenced musical interaction. International Computer Music Conference (ICMC), Montreal, Canada.

 

Fischinger, T. (2008). Das Zwei-Wege-Modell der Rhythmusverarbeitung. Tagungsband zur Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Hannover.

 

Fischinger, T. (2006). MUTOR: The Music Technology Online Repository. Tagungsband zum Multimedia Kongress Connecting Media, Hamburg.

 

Fischer, T. & Nusseck, M. (2006). Anticipatory behaviour in music: Towards a new approach to musical synchronization. 9th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), Bologna, Italien.

 

Fischer, T. & Nusseck, M. (2005). Rhythmische Präzision und die Funktion des Arbeitsgedächtnisses bei Zweitaufgaben. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Würzburg.

 

Fischer, T. & Nusseck, M. (2005). Anticipatory timing precision in synchronization tapping: A matter of attention. 10th Rhythm Perception and Production Workshop, Bilzen, Belgien.

 

 

 

KONFERENZBEITRÄGE (Poster, peer-reviewed)

 

Bär, C., Omigie, D. & Fischinger, T. (2017). Schöne Stellen in Musik (SSiM). SSiM as peak aesthetic experiences. A lab study on beautiful passages in music. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Hamburg.

 

Polak, R., Jacoby, N., Fischinger, T., Goldberg, D., Holzapfel, A., London, J. (2017). Cultural variation in perceptual prototypes: A multicultural sensorimotor synchronization ("tapping") study. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Hamburg.

 

Frieler, K., Akkermans, J., Schapiro, R., Busch, V., Lothwesen, K., Elvers, P., Fischinger, T., Schlemmer, K., Shanahan, D., Jakubowski, K. & Müllensiefen, D. (2017). Modelling emotional expression in monophonic melodies using audio and symbolic features. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Hamburg.

 

Fischinger, T., Kreutz, G. & Larrouy-Maestri, P. (2016). Solo vs. duet in different virtual rooms: On the consistency of singing quality across conditions. International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), San Francisco, USA.

 

Fischinger, T., Liebermann, C. & Stoklasa, J. (2012). Synchronization and timing of professional musicians: A comparison between orchestral brass and string players. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Mannheim.

 

Fischinger, T., Kranefeld, U., Nusseck, M. & Rheingans, J. (2009). A longitudinal evaluation study on music education in primary schools. 2nd International Bamberg Summer School in Empirical Education Research on Improving Data Quality in Educational Studies, Bamberg.

 

Fischinger, T. (2009). An integrative dual-route model of rhythm perception and production. 12th Rhythm Perception and Production Workshop, Lille, Frankreich.

 

Carôt, A., Werner, C. & Fischinger, T. (2009). Analysis of delay-influenced musical interaction. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Kassel.

 

Hemming, J. & Fischinger, T. (2008). Intonations- und Timingmessungen an Vokal- und Instrumentalensembles. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Hannover.

 

Fischer, T., Nusseck, M. & Bruhn, H. (2005). Timing Precision in Synchronization Tapping and Effects of Training. 8th Tübingen Perception Conference, Tübingen.

 

Fischer, T., Nusseck, M. & Bruhn, H. (2004). Der Einfluss von Knowledge of Result bei einfachen Synchronisationsaufgaben - Eine Untersuchung mit Lehramtsstudierenden der Universität Flensburg. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), Paderborn.

 

 

 

REZENSIONEN

Reuter C. (2002). Klangfarbe und Instrumentation. Geschichte - Ursachen - Wirkung. Frankfurt/M: Peter Lang. In W. Auhagen, C. Bullerjahn & H. Höge (Hrsg.), Jahrbuch der deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (2007), Bd. 19, Göttingen.